Zapowiadany od dekad projekt „Podłęże-Piekiełko”, czyli budowy nowego połączenia z Krakowa w kierunku Zakopanego i Nowego Sącza, wreszcie zmierza ku realizacji. Podpisano pierwsze umowy dotyczące przebudowy linii Chabówka-Nowy Sącz linia nr 104, która będzie niezbędnym łącznikiem dla nowej linii.
Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie, zawarte dzisiaj kontrakty z wykonawcami, na modernizację odcinków linii Chabówka – Nowy Sącz, stanowią ważny etap w procesie inwestycyjnym. To oznacza przejście z fazy projektowania do realizacji przedsięwzięcia (choć w rzeczywistości jest to prawda tylko dla części inwestycji). Zgodnie z
rozstrzygnięciami przetargów sprzed wielu miesięcy, umowę na modernizację odcinka Chabówka – Rabka Zaryte, za blisko 370 mln zł zrealizuje na zlecenie PLK SA Firma Budimex SA. Kontrakt, dot. odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz, za nieco ponad 780 mln zł zrealizuje konsorcjum w składzie: Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.
Czekali na finansowanie
W komunikacie prasowym nie podano, czemu z podpisaniem umów trzeba było czekać kilka miesięcy - a chodzi oczywiście o pieniądze. Dopiero na początku tego roku, po
wielu miesiącach negocjacji podpisano umowę na prefinansowanie inwestycji kolejowych przez Polski Fundusz Rozwoju. Dzięki temu 25 kwietnia PKP PLK (niemal rok po zapowiedziach) podpisała z CUPT
umowę wartą 4 mld złotych na finansowanie inwestycji. Pieniądze mają być następnie zrefinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy - jak zostanie on odblokowany dla Polski.
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to jednak mniejsza część większej, zapowiadanej od dekad inwestycji nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną (pierwotnie: Podłęże - Piekiełko). Jej realizacja ma pochłonąć dodatkowe 12 miliardów złotych. Przystąpienie do przetargów będzie możliwe
najwcześniej po przyjęciu nowego Krajowego Programu Kolejowego.
Jakie będą efekty dzisiejszych umów?Zgodnie z podpisanymi dziś umowami, na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz przebudowane zostaną tory, obiekty inżynieryjne i sterowanie ruchem kolejowym a także stacje i przystanki. Nowe perony będą m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Na stacji Rabka Zaryte, przewidziano także przejście podziemne z windą. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto - informuje PKP PLK.
Pasażerowie skorzystają z efektów tych prac dopiero, gdy przebudowany zostanie środkowy odcinek, pomiędzy Klęczanami a Rabką-Zaryte. Tu wykonawców jeszcze nie wybrano.