Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże - Piekiełko: Są umowy na pierwsze prace budowlane na linii 104

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podłęże - Piekiełko: Są umowy na pierwsze prace budowlane na linii 104
rys. PKP PLK
Zapowiadany od dekad projekt „Podłęże-Piekiełko”, czyli budowy nowego połączenia z Krakowa w kierunku Zakopanego i Nowego Sącza, wreszcie zmierza ku realizacji. Podpisano pierwsze umowy dotyczące przebudowy linii Chabówka-Nowy Sącz linia nr 104, która będzie niezbędnym łącznikiem dla nowej linii.

Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie, zawarte dzisiaj kontrakty z wykonawcami, na modernizację odcinków linii Chabówka – Nowy Sącz, stanowią ważny etap w procesie inwestycyjnym. To oznacza przejście z fazy projektowania do realizacji przedsięwzięcia (choć w rzeczywistości jest to prawda tylko dla części inwestycji). Zgodnie z rozstrzygnięciami przetargów sprzed wielu miesięcy, umowę na modernizację odcinka Chabówka – Rabka Zaryte, za blisko 370 mln zł zrealizuje na zlecenie PLK SA Firma Budimex SA. Kontrakt, dot. odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz, za nieco ponad 780 mln zł zrealizuje konsorcjum w składzie: Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.

Czekali na finansowanie

W komunikacie prasowym nie podano, czemu z podpisaniem umów trzeba było czekać kilka miesięcy - a chodzi oczywiście o pieniądze. Dopiero na początku tego roku, po wielu miesiącach negocjacji podpisano umowę na prefinansowanie inwestycji kolejowych przez Polski Fundusz Rozwoju. Dzięki temu 25 kwietnia PKP PLK (niemal rok po zapowiedziach) podpisała  z CUPT umowę wartą 4 mld złotych na finansowanie inwestycji. Pieniądze mają być następnie zrefinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy - jak zostanie on odblokowany dla Polski.

Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to jednak mniejsza część większej, zapowiadanej od dekad inwestycji nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną (pierwotnie: Podłęże - Piekiełko). Jej realizacja ma pochłonąć dodatkowe 12 miliardów złotych. Przystąpienie do przetargów będzie możliwe najwcześniej po przyjęciu nowego Krajowego Programu Kolejowego.

Jakie będą efekty dzisiejszych umów?


Zgodnie z podpisanymi dziś umowami, na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz przebudowane zostaną tory, obiekty inżynieryjne i sterowanie ruchem kolejowym a także stacje i przystanki. Nowe perony będą m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Na stacji Rabka Zaryte, przewidziano także przejście podziemne z windą. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto - informuje PKP PLK. 

Pasażerowie skorzystają z efektów tych prac dopiero, gdy przebudowany zostanie środkowy odcinek, pomiędzy Klęczanami a Rabką-Zaryte. Tu wykonawców jeszcze nie wybrano.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5